Радио-рекламе

.

0
0
0
s2sdefault

Двадесетих година прошлог века долази до значајног технолошког напретка, што је утицало и на појаву нових видова рекламирања. У то време појавиле су се прве радио-станице на нашим просторима. Произвођачи који су желели да повећају продају радио-апарата давали су опрему тим станицама, а заузврат су тражили да буду помињани у радијском програму. Радио-станице су убрзо почеле да продају кратке сегменте свог програма, преко којих су оглашивачи слали комерцијалне поруке. Као средство масовне комуникације, радио је омогућио брз и ефикасан проток информација, међу којима су биле и пропагандно-рекламне поруке.

Прва радио-реклама у свету емитована је већ 1921. године на фреквенцији КДК-а у Питсбургу, када је извештач обавестио слушаоце о адреси продавнице, асортиману и ценама фонографских плоча које су коришћене током емисије, а које су, заузврат, дате радио-станици на бесплатно коришћење у току програма.

Радио Београд је почео са радом 1. октобра 1924. године. Сваког уторка, четвртка и суботе је преносио концерте, вести, сервисне информације, берзанске извештаје, податке о водостању, али и рекламе. Већ крајем 1924. године је забележено да се емисије Радио Београда емитоване из станице у Раковици чују на изузетно великој удаљености – у Новом Саду, па чак и у Загребу.

На основу фотографија, карикатура, шала и интервјуа у дневним новинама и часопису Радио Београд можемо наслутити и велику популарност глумаца који су наступали у радијским програмима. Њихова имена су коришћена и у рекламне сврхе, и то, „разуме се, уз известан хонорар“. Једна од највећих звезда тридесетих година 20. века, Јелена Билбија, глумица, списатељица и спикерка, била је једна од најзаступљенијих личности у рекламном блоку Радио Београда.

Као први електронски медиј, радио је успео да стекне извесну предност у односу на штампане рекламне поруке и огласе. Рекламе су тридесетих година прошлог века емитоване на Радио Београду, у 12 и 19 часова – два блока од по 10 минута.

О повезаности произвођача радио-апарата и радио-станица говоре нам признанице Управе поште, телеграфа и телефона из тридесетих година 20. века, на којима су се, поред рачуна, налазиле и рекламе за радио Филипс (Philips): За породични дар добар је само Филипс радио (праћена цртежом Деда Мраза и саоница које вуку велики радио-апарат), Кључ света Филипс радио (са великим кључем који „откључава“ земаљску куглу).

Веселинка Марковић, музејски саветник – историчар