Staklena Pandorina kutija

.

 Za Zbirku savremene umetnosti Muzeja Vojvodine otkupljena je skulptura od stakla, rad novosadske umetnice Mirjane Blagojev pod nazivom Pandorina kutija. Otkup je realizovan sredstvima dobijenim na Konkursu Republičkog Ministarstva kulture i informisanja 2015. godine.

„Tandara-broć“ u urbanom naselju iz vremena Filipa i Aleksandra Velikog na jugu Srbije

.

 Svi znaju za izraz „tandara-broć“. Danas se tumači kao besmislica, glupost, ili koještarija. Ali, daleko od toga da su ugljenisani delovi plodova broća (Rubia tinctorum L.), pronađeni na arheološkom nalazištu Kale-Krševica kod Bujanovca u sloju koji potiče iz 4/3. veka pre nove ere, besmisleni. Broć, odnosno bojadžiska trava, ili kako je kod nas još nazivaju bojadžija, a neretko i crvenilo se u to vreme najverovatnije koristila kao bojadiser za vunu. Naime, arheološki nalazi ukazuju na veoma razvijenu tkačku delatnost, a arheozoološki na uzgoj ovaca na ovom lokalitetu. Ovaj grad je negovao intenzivne trgovačke veze sa Egejom.

Portret baronice Eufimije Jović, dobrotvorke i zadužbinarke

.

 Portret, kao samostalna likovna forma, pojavljuje se u srpskom slikarstvu u XVIII veku, a naročito će postati popularan među građanstvom u XIX veku, kada ono preuzme vodeću ulogu u ekonomskom i kulturnom razvoju. Putem portreta pojedinac je želeo da ostavi svedočanstvo o svojoj ulozi i statusu u društvu, a umetnici su likovnim sredstvima iskazivali određena značenja o portretisanom. Upotrebom različitih ikonografskih rešenja i simboličnih atributa razviće se i različite vrste portreta: memorijalni, paradni, idealizovani, alegorijski itd.

Petar Matić – Dule: Vek za heroja

.

 Jedno od najistaknutijih odličja u SFRJ bio je Orden narodnog heroja, dodeljivan za iskazivanje vanredne hrabrosti u toku Narodnooslobodilačke borbe (NOB). Dodeljeno je oko 1.400 ovih odličja, a mnoga su dodeljena tek posthumno, najhrabrijim partizanskim borcima i revolucionarima. Poslednji živi Narodni heroj Petar Matić – Dule iz Iriga danas slavi svoj 100. rođendan.

Medicinska muzejska zbirka – Pasterov zavod, depandans Muzeja Vojvodine

.

 

 Pasterov zavod u Novom Sadu osnovan 1921. godine, republička referentna ustanova za besnilo, proglašen je zaštićenim spomenikom kulture 2001. godine. Kompleks Pasterovog zavoda kao spomenika kulture obuhvata glavnu zgradu, drvenu zgradu pored glavne i bistu Luja Pastera u bronzi između zgrada, rad vajara Đorđa Jovanovića iz 1932. godine.

Keltska tetradrahma (ostava Krčedin II)

.

 

   

 Drugu polovinu poslednjeg milenijuma pre Hrista u zapadnoj i srednjoj Evropi obeležava mlađe gvozdeno doba, odnosno latenska kultura, kao izraz brojnih keltskih zajednica koje su u drugoj polovini 4. veka pre Hrista naselile srednje Podunavlje i Pomoravlje. Pri povratku nakon poraza u pohodu na helensko svetilište Delfe 279. godine pre Hrista, jedan deo podunavskih Kelta se trajno naselio u Sremu. Tako je nastala populacija čije nam je ime poznato iz antičkih pisanih izvora – Skordisci.

Strip za pivopije

.

 

 U Zbirci savremene umetnosti Muzeja Vojvodine čuvaju se i tri rada ilustratora, animatora i stripadžije Milete Poštića nastala 2015. godine na koloniji posvećenoj ilustraciji i stripu. Pored ljubavi prema geografiji i dalekim zemljama, ovog svestranog umetnika inspirišu lokalne priče, tako da je sa velikim entuzijazmom prihvatio moj poziv za učešće na koloniji. Inspiraciju za ciklus ovih stripova pronašao je u svakodnevnim pričama iz prošlosti ovog podneblja. Tema jednog stripa su metle, kilogrami i veštice, drugog uzgajanje i način branja hmelja na ovim prostorima (jedna od velikih plantaža ove biljke se nalazila u Čelarevu), a treći je o dudovima kojih je nekada bilo svuda po Vojvodini.

 
Osim stripova koje je poklonio našem muzeju, Poštić je u jednom periodu života skoro svaki dan na društvenim mrežama objavljivao recepte za izuzetno sretan život. Ti duhoviti crteži stekli su toliku popularnost da su izdati i u formi knjige od 111 recepata. Ali Mileta tu nije stao sa receptima. On nastavlja da ih crta i da usrećuje one koji vole njegov  rad. Miletini crteži vrve od tigrova, majmuna, savremenih umetnika i raznih drugih neobičnih i egzotičnih drugara smeštenih u najčudnije šaljive situacije. Poštićev svet je stoprocentno neopterećen moralnim pridikama, predrasudama i društvenim normama, što mu daje neodoljivu lakoću i gotovo dečiju infantilnost. Sve na ovim radovima kipti od života, sumanutog u svojoj nepredvidivosti. Miletini likovi smo mi sami, sa svim našim vrlinama i manama, samo je potrebno da se opustimo i dopustimo sebi da budemo sretni baš takvi nesavršeni u najboljem od najgorih svetova.


Dragana Garić Jovičić, kustoskinja - istoričarka umetnosti


Mileta Poštić (Novi Sad, 1970) se školovao u Americi i Engleskoj, a radno iskustvo sticao u domenu animiranog filma u Južnoj Africi i Južnoj Koreji. Radio je za klijente kao što su: Ujedinjene Nacije, UNICEF, Nacionalna Geografija, Anglo-Ameriken i Globalna Okeanska komisija. Predavao je na univerzitetima u 6 zemalja na 4 kontinenta. Bavi se crtežom, ilustracijom, animacijom i stripom. Izlagao je samostalno i držao radionice u još 8 zemalja.