Da li smo postali kocke!? - Doajen vojvođanske grafike – Milan Stanojev

.

0
0
0
s2sdefault

U Zbirci savremene umetnosti Muzeja Vojvodine čuvaju se četiri grafike i jedna slika poznatog novosadskog grafičara Milana Stanojeva. Ovaj umetnik se smatra jednim od rodonačelnika posleratne vojvođanske grafike, kao i predstavnikom nove figuracije.

Kada se piše o istorijatu grafike u Vojvodini, sigurno je da je Milan Stanojev nezaobilazna ličnost. Njegov stvaralački opus obuhvata dug vremenski period od preko pola veka rada, tokom kog je uticao i utiče na razvoj kako modernog, tako i postmodernog umetničkog izraza druge polovine 20. veka u Vojvodini.

Njegov stil je varirao od pop-artističkog odnosa prema predmetu tokom šezdesetih godina prošlog veka, do oštre društvene kritike vremena u kom smo živeli tokom devedesetih. Iako je menjao stilove u skladu sa opštim umetničkim strujanjima, kao i sopstvenim senzibilitetom, ovaj grafičar je kontinuirano ostao veran figuraciji. Kada smo u blizini njegovih radova, čini se kao da nas uvek prati neki par očiju, to jest kao da nas neko posmatra, jer najčešće su na slikama i grafikama Milana Stanojeva predstavljene fizionomije ljudi markantnih očiju i noseva.

U našem muzeju se čuvaju radovi Milana Stanojeva nastale devedesetih godina prošlog veka. Njih je umetnik poklonio posle Likovne kolonije 2014. godine. Grafike S leve i desne strane, Svedoci, Lica i Zloslutnici, pripadaju ciklusu crno-belih akvatinti inspirisanih tadašnjom sivom svakodnevicom. Kombinacijom akvatinte i drugih tehnika duboke štampe Milan Stanojev postiže veliku razliku tonskih vrednosti – od guste mreže snažnih i grubih šrafura do mekih, nežnih prelaza.

I kad slika na platnu, oseća se višedecenijski uticaj grafike, te linija Stanojeva ima primat nad bojom. Na raskršću 20. u 21. vek, ovaj plodni autor predstavlja ciklus slika na kojima su u prvom planu kocke u kojima su upisana lica i brojevi. Ugledni likovni kritičar i teoretičar umetnosti Miloš Arsić ovu seriju slika naziva Mistični svet kocke. Meni se čini da se Stanojev kao veliki figurativac malo umorio od ogromne ljubavi prema čoveku koji je u ovom novom milenijumu postao nekako kockastiji, besmisleniji i bez empatije - zagledan u brojke. Iako nešto zagonetniji i utišaniji, Stanojev ostaje dosledan sebi i svom stvaralačkom senzibilitetu, te pop-artističke grafike iz mlađih dana mogu lako da se dovedu u vezu sa ovim ciklusom slika nastalim decenijama kasnije.

Dragana Garić Jovičić, istoričarka umetnosti