Predavanje „Poklade u Vojvodini“

.

0
0
0
s2sdefault

U sredu, 26. februra u 12 sati u Muzeju Vojvodine održaće se predavanje POKLADE U VOJVODINI. Predavačica je dr Vesna Marjanović.

Predavanje je uvod u ovogodišnju Maškaradu kojom Muzej Vojvodine nastoji očuvati ovaj segment običajnog života na našim prostorima.

Ono što je za mnoge zemlje Evrope karneval, u Srbiji je to bila Bela nedelja, odnosno poklade pred veliki uskršnji post, često nazivane bele poklade, proštene poklade, završne poklade, zagonetne poklade, mesopust, mesojeđe, sirne poklade, fašange (od nemačke reči fašnik), maškare, mačkare.

Bela nedelja ili mesojeđe  je prvobitno bilo, a u nekim regionima je i ostalo u formi obredne prakse  granične vremenske zone. Održava se na prekretnici smene godišnjih doba – letargičnog mrtvila zime i početka buđenja proleća. Uhvatljiv deo narodnog opštenja sa prirodom je njegovo ponašanje posebno u graničnom vremenu kada se odigrava prelazak s jednog načina ishrane na drugi, iz jednog stanja svakodnevice u stanje iščekivanja praznika, Uskrsa, ali i buđenja vegetacije. Naseljima kruže maskirane povorke, obilaze  domaćinstava i skupljaju darove. Od nasleđa iz  antičkih, balkanskih i opšte slovenskih kultova namenjenih za plodnost majke zemlje i prirode, vegetacije i agrara, srednjovekovnih rituala povezanih s kultovima predaka i agrarno-magiskim radnjama do izražavanja javnog nezadovoljstva kroz prodor sarkazma, burleske i groteske 19. i na početku 20. veka, danas na scenu stupaju sadržaji narodnih dramskih igrokaza u cilju zabave i iskazivanja pripadnosti svojim grupacijama. Vreme određeno za ova događanja obuhvata raspon od božićnih praznika pa sve do osme nedelje pred Uskrs. Tada se narod mobiliše u slavu proleća.

Ponašanje prerušenih u povorkama zavisi od područja i vremena kada vrše ophode u naseljima – da li su rituali namenjenih prosperitetu domaćinstva i agrara ili ismevanju socijalnih i političkih prilika. Često su inspirisani tekstovima sa lascivnim sadržajima, uz agresivno, bučno najavljivanje prisustva maskiranih, igranki i balova, izbora najuspelijih maski, razvoja posebnih komunikacijskih odnosa sa nemaskiranim do zajedničkih gozbi, preterivanja u jelu i piću.

Magijsko-religijsko značenje zamenjeno je zabavnim  sadržajem koji se manifestuje u mobilizaciji zajednice.

Povezani članci