Један мали дечији портрет – велика инспирација за Уроша Предића

.

0
0
0
s2sdefault
Милеса и Зорица Антоновић, Панчево

У збирци Грађанска ношња, у Музеју Војводине чува се велики број портретних фотографија насталих у периоду од друге половине 19. до првих деценија 20. века. Оне сведоче о култури одевања грађанског друштва, али и о развоју фотографског заната и о настанку фотографских атељеа на подручју данашње Војводине. Тако се у збирци налазе дела првих фотографа на овом подручју – Иштвана Олдала (Велики Бечкерек) и Георгија Кнежевића (Нови Сад). Осим портрета грађана, како појединачних, тако и парова и групних портрета, у збирци су заступљени и портрети деце. Међу њима се посебно издвајају портрети које је радио Јосип Сингер, Јохан Рехницер и Стефан Вулпе у Новом Саду, Карољ и Иштван Рехницер у Панчеву, Егитиус Даненбаум у Сремској Митровици, Вацек и Гатер у Земуну, М. Ботлик у Суботици и други. Сваки од сачуваних портрета својеврстан је извор за изучавање дечије грађанске одеће, која је у основи била пресликана одећа одраслих у одређеном периоду, само што је знатно поједностављена и прилагођена дечијем узрасту.

Славка Ћурчин и Зорица Антоновић

Посебну пажњу у збирци привлачи портрет две девојчице – Милесе и Зорице Антоновић из Панчева, настао у атељеу Кароља Рехницера, крајем 19. века. Девојчице су узраста од око три и око пет година. Одевене су у идентичне хаљинице (највероватније беле боје), са широком крагном, која пада на рамена и богато је украшена белим везом. Рукави су у горњем делу изразито набрани и завршавају се широким манжетнама. Фотографисане су поред колица у којима су две порцеланске лутке. Одећа девојчица, као и њихове играчке, упућују на закључак да потичу из бољестојеће панчевачке грађанске породице. Поред тога што презентује дечију грађанску одећу тог времена, овај портрет је занимљив и из другог, много важнијег разлога. Наиме, Урош Предић је лик једне од ових девојчица – Зорице, узео као основу за осликавање иконе са ликом малог Исуса Христа.

Овај занимљив податак откривен је након пронађеног, дуго чуваног писма Уроша Предића, које је он 13. марта 1906. упутио Катици Антоновић Стојановић. У том писму се Предић захваљује госпођи Катици на послатој фотографији њене кћерке Зорице Антоновић и између осталог пише: „Слика је врло добра, и ја сам је већ јуче употребио за лик малог Исуса, наравно са малим изменама од којих је највећа та, што сам морао фотографију прегледати не директно него из огледала, тако да лева страна дође десно.“ На жалост, у писму се не наводи експлицитно на ком иконостасу је лик мале Зорице, али је сасвим извесно да на иконостасу у панчевачкој Горњој цркви, постоји невероватна сличност између лика малог Исуса и портрета Зорице Антоновић са фотографије, коју је израдио Карољ Рехницер, а која се чува у збирци Музеја Војводине. Осим ове фотографије, портрет мале Зорице можемо видети и на још једној фотографији, насталој нешто касније, а која се такође налази у поменутој збирци.

(Подаци о фотографији и писму Уроша Предића, преузети су из књиге Мирјане Ћурчин, Сјај грађанске и уметничке елите, Панчево, 2003)

Љубица Отић, музејска саветница – историчарка