Обућа и културни утицаји

0
0
0
s2sdefault
Папуче, женске, Зрењанин, Банат, Срби, 1948.

Културни утицаји се огледају у прихватању различитих врста обуће, њиховој изради, као и начину ношења. Папуче су се у Војводини појавиле као резултат мешања турских и европских утицаја, а на правце одакле су ти утицаји долазили донекле указују њихови називи: турске, сегединске, лајпцишке, хрватске, сентандрејске, бечкеречке. Сматра се да је ношење папуча у европску моду доспело као културни утицај са Истока. Као врста оријенталне обуће, папуче су пренете на Запад, где су у 16. веку постале модна, а касније и кућна обућа.

Папуче, женске, Темерин, Бачка, Мађари, 1955.
Чизме, женске, Ечка, Банат, Румуни, 1890.

Чизме (лаковане, крјане), мушке, Ковиљ,
Бачка, Срби, 1955.

Израдом папуча су се углавном бавиле занатлије – папуџије, папучари, али и чизмари и опанчари, као и обућари који су их израђивали истом техником као и ципеле (ковањем дрвеним ексерчићима). Техника израде папуча која је дошла као културни утицај са Истока подразумевала је шивење саставних делова – лица и ђона. Код старијег начина израде лева и десна папуча имале су исти облик. Ђон је прављен од коже, а лице од коже, сомота или плиша; лице женских папуча често је било украшено везом или нашивеним тракама, шљокицама, перлама. Папуче са златовезом су у Банату ношене до Првог светског рата. Док су у градовима папуче ношене као кућна обућа, женама на селу су биле део најсвечаније ношње, а тек од краја 19. века су ушле у општу употребу: ношене су као радна обућа за сваки дан, као полусвечана и свечана.

Детаљ са изложбе Ја носим вас, ви носите мене:
Обућа из Етнолошке збирке Музеја Војводине

Слично томе, ношење чизама је на нашим просторима распрострањено захваљујући како утицајима са Истока, тако и утицајима који су долазили са Запада. Ова врста дубоке обуће од коже потиче из култура степских номадских народа, у којима су их носили првенствено мушкарци. Чизме су биле погодна обућа при јахању, јер су пружале заштиту потколеницама. Употреба чизама као обуће јахача утицала је и на њихов облик, односно распрострањеност више потпетице, чиме се добијала додатна сигурност. На Балкану је источњачки тип чизама ушао у ширу употребу доласком Турака, а на запад и север су преношене трговином и сеобама. На нашим просторима, временом је дошло до преласка чизама из војне употребе, као дела униформе коњаника – хусара, у свечану грађанску обућу, коју су касније носиле и жене. Чизме су још 50-их година 20. века ношене као најсвечанија обућа младих мушкараца на селу.

Татјана Бугарски, виши кустосетнолог