Конзервација и рестаурацијa слике „Портрет дечака са псом“

.

0
0
0
s2sdefault

Слика на картону Портрет дечака са псом, породично je веласништво, на жалост вез основних података о пореклу и аутору. Средином двадесетог века слика је купљена негде на територији Немачке, више података о њој није било. На слици нема сигнатуре – потписа аутора, те се није улазило у трагање за њеним пореклом.

Мотив на слици карактеристична је представа на великом броју олеографија, гоблена и слика са почетка и средине 20. века, распрострањених на територији средњоевропских земаља. Овакве представе можемо и данас наћи сачуване по кућама.

Слика је рађена на кружном папиру, кашираном на картону. У неком ранијем периоду намерно је исцепана у пет неједнаких фрагмената, али је могућност спајања фрагмената била очигледна, због јасних ивица цепања. Микроскопским прегледном утврђена је тзв. нагојеност ивица картона, слој прашине, слепљен влагом са влакнима картона, изазвао је димензионалне промене ивица. Парцијално, на ивицама слике видно је одвајање папира, носиоца сликаног слоја од картона. Ова појава настала је временом услед деловања влаге, прашине, али и због разлике у квалитету, постојаности и различитости текстуре и структуре папира и картона (основна разлика у граматури и дебљини карторна и папира).

Сондажна испитивања урађена на лаку и сликаном слоју показала су да је реч о веома танком слоју нанешеног лака, на бази смола. Сликани слој рађен је уљаном техником у комбинацији лазурног слоја инкарната (лице дечака) и нашто пастуознијег слоја боје (пас и позадина слике), са видним потезима четке.

Конзервација и рестаурација

Пошто су фрагменти слике били стабилни, прво се приступило неопходном стањивању свих спојева, ивица картона и њиховом лепљењу. У другој фази приступило се делимичном чишћењу сликаног слоја, неинвазивним методама (урађено је чишћење првог слоја нечистоћа са лица слике). У даљем поступку урађено је механичко чишћење позадине и стањивање картона на свим ивицама, спојевима фрагмената. Стањивање ивица било је неопходно. Временом су се влакна картона подигла – разлепила и накупила прашином, ово је довело до задебљања ивица, а што би се приликом лепљења показало као неправилност са лица слике.

Након чишћења приступило се лепљењу фрагмената. Стабилан сликани слој, био је веома запрљан, са видним флекама од прљавштине и црним флекама, органског порекла. Оригинални лак временом је пожутео целом површином слике. Урађене су пробе реакције на воду које нису дале резултате растварања.

 Чишћење слике, након лепљења, дало је јасан увид у неуједначен колорит сликаног слоја, поготову некохерентне позадине. Након детаљног чишћења слике урађено је санирање већих кракелура и недостатака са лица слике, употребом јапан папира и метил целулозе, због кохерентности материјала. Ретуш слике рађен је техником тратеђа, чиме је постигнуто сједињавање оригинала са недостајућим површинама сликаног слоја у финим прелазима. Употребом ретуш лака (Extra-fine retоuching varnish, brillant gloss) урађен је преглед ретуша, а завршно заштитно лакирање урађено је синтетичким лаком нове генерације, сатен лаком, квалитетних перформанси у погледу стабилности и трајности.

Након конзервације и рестаурације слика је урамљена.

Процес конзервације можете погледати у PowerPoint презентацији ОВДЕ.

Зорана Ђорђевић, конзерватор, саветник

 

Повезани чланци