Jedan od najvažnijih predmeta u čovekovom životu je peškir, jer je on u čovekovom okruženju od prvog do poslednjeg dana. On nas dočekuje i ispraća sa ovog sveta. On je tu pored nas od jutra do večeri, on je tu kad tugujemo, ali i kad se radujemo. On je tu čim otvorimo oči, pre i posle jela, on je tu kad nešto radimo, ali i kad rad završimo. Dakle, bez njegovog veličanstva – peškira ne možemo zamisliti dan, pa ni ceo život. Zato je i nastala ova priča o peškirima iz naše Kolekcije u kojoj čuvamo oko 700 različitih peškira svih etničkih zajednica Vojvodine.
Pod pojmom peškir podrazumevamo pravougaoni komad platna od kudeljnih, pamučnih, lanenih ili svilenih niti, a koji je istkan u domaćoj radinosti. U narodu se peškir još naziva „ubrus“ i „ručnik“.
Niti koje su korišćene za tkanje peškira nisu iste debljine, zato što funkcija peškira uslovljava debljinu niti, a njih bira sama tkalja. Veličina peškira je, takođe, uslovljena njegovom funkcijom: prosečna širina je 70 cm, a dužina varira u zavisnosti od funkcije peškira od 50 cm za svakodnevni, do 3 m za svatovski (deverski peškir ili peškir za konja).
Peškire delimo u tri grupe:
- svakodnevni peškir koji se koristi za brisanje ruku, lica i celog tela, za zaštitu prilikom mešenja testa ili hleba, za prekrivanje testa koje kisne ili za prekrivanje hrane uopšte.
- ukrasni peškir se stavlja oko ikone ili ogledala, na specijalan ram ili na unutrašnju stranu vrata ormara sa devojačkom spremom.
- običajni peškir se koristi kao svadbeni dar za devera ili za konja, on je deo devojačke spreme, koristi se u crkvi u obredu krštenja dece, kao i za ispraćaj pokojnika, tj. za krst, barjake i one koji nose sanduk. Peškir se takođe poklanja crkvi za nečiji dug život i zdravlje i za pokoj duše pokojnika, i tada je obavezno da se izveze ime onoga kome je namenjen.
Peškiri su uglavnom ukrašavani sa oba kraja, mada postoje primerci sa ukrašenim samo jednim krajem, kao i oni sa ukrašenom sredinom. Ukrasi su izvođeni tkanjem – uvođenjem debljih niti i niti u boji, pri čemu se dobijao uglavnom geometrijski ornament (pruge, rombovi, kockice, pravougaonici), i vezom, kada se izvodio široki spektar ornamenata vezom po pismu i vezom po žici.
- Гардиновци, Бачка, Срби, крај 19. века
- ????????????????????????????????????
Kraj peškira je ponekad ukrašavan prišivanjem trake od pargara, tj. belog pamučnog platna industrijske proizvodnje, koja je ukrašena belim vezom u tehnikama šupljika, rišelje ili toledo, ili je pak prišivana kukičana, pletena ili necana čipka. Na pojedinim peškirima su izvučene rese, koje su vezivane na najrazličitije načine.
- Бегеч, Бачка, Срби, 1923.
- Падина, Словаци, Банат, 1920.
Veličina ornamenta na peškiru prvenstveno je zavisila od njegove namene, dok je boja ornamenta zavisila od dostupnosti konca. Krajem 19. veka najčešće je korišćen crveni konac, a zatim plavi i crni. Konac u boji se pojavio krajem 19. veka, ali je u modu ušao prvih godina 20. veka, da bi doživeo procvat dvadesetih godina 20. veka. Zajedno sa raznobojnim koncem nastupaju i bogati cvetni ornamenti, razne životinje i ptice, ali i ljudske figure. Cvetni ornamenti se vezu u obliku cvetne grane, buketa cveća u vazi ili korpi. Od životinja i ptica se najčešće vezu paunovi, konji, psi, mačke i golubovi. Ljudske figure – muške i ženske, vezu se u medaljonima, u kombinaciji sa cvećem, životinjama i pticama.
- Дорослово, Бачка, Мађари, 1899.
- Глогоњ, Банат, Румуни, 1940.
- Фаркаждин, Банат, Срби, 1935.
- Торак, Банат, Румуни, 1910.
Izrada monograma na peškirima dostigla je svoj vrhunac u pomenutom periodu, jer je peškir sa monogramom bio obavezan detalj devojačke spreme i dokaz da je devojka sama spremala makar deo miraza. Pod monogramom podrazumevamo posebno stilizovana početna slova imena i prezimena. Uglavnom su vezeni monogrami ukrašeni kitnjastom cvetnom granom. Rađeni su i belim koncem po belom platnu, ali je, ipak, bio popularniji monogram sa cvetnom kompozicijom izvedenom raznobojnim pamučnim koncem. Reč monogram nastala je od grčkih reči monos, što znači ’sam, jedan’, i reči gramma, koja znači ’slovo’.

Parage, Bačka, Srbi, kraj 19. veka
Ranije je peškir često poklanjan važnim osobama ili gostima, dok je to danas u trećoj deceniji 21. veka retko i skoro nezamislivo. Taj poklon-peškir je obično imao ornament crvene boje, jer je crvena magijska boja koja je povezana sa principom života, simboliše ljubav, život i radost.
Ljiljana Trifunović, muzejska savetnica