Sapun − Pere, čisti, dezinfikuje, samo je jedna od brojnih reklamnih poruka koju je Novosadsko sapundžijsko društvo krajem 19. veka slalo potencijalnim kupcima. Poslednjih nedelja prepuruke lekara u borbi protiv korona virusa su stalne, pa njihovim proizođačima reklama gotovo nije potrebna.
Tradicija pravljenja sapuna u ovim krajevima veoma je duga, ali se ona uglavnom ograničavala na kućnu radinost, a zatim zanatsku proizvodnju. Godine 1871. je osnovano „Prvo novosadsko sapundžijsko društvo“, koje je 1904. preraslo u fabriku. Od 1917. je radila kao Prva novosadska tvornica sapuna „Jakob Šicer i Sin“, a 1927. godine je usvojen naziv ALBUS tvornica sapuna D. D. Novi Sad. Vremenom je prozvodnja sapuna za pranje ruku i rublja rasla, a borbu za tržište u periodu između dva svetska rata najbolje možemo pratiti preko konkurentske borbe vodećih fabrika sapuna u Kraljevini Jugoslaviji: fabrike „Georg Šiht“ (danas „Saponia“) u Osijeku i fabrike „Albus“ u Novom Sadu. „Albus“ je imao automobil sa razglasnim uređajem, kojim je reklamna ekipa obilazila celu zemlju emitujući muziku i deleći uzorke toaletnog sapuna. Automobil je bio obojen upadljivim bojama i ukrašen natpisima. Reklamni tekstovi fabrike često su bili u stihu koje su pisali profesionalni muzičari. Na reklamiranje proizvoda i na organizaciju njihove prodaje fabrike „Albus“ i „Georg Šiht“ trošile su ogromna sredstva.
U zbirkama Muzeja Vojvodine čuva se reklamni materijal koji potvrđuje dobro planiranu i organizovanu reklamnu kampanju proizvođača sapuna. Iz novinskih oglasa tadašnje štampe, poslovnih pisama, memoranduma i reklamnih listića na srpskom, mađarskom i nemačkom jeziku dolazimo do različitih podataka značajnih za proučavanje privredne istorije. Na njima je često istaknuto vreme osnivanja, sedište proizvođača i asortiman, ali je osnovna bila slikovna i tekstualna poruka kojom je proizvođač tvrdio da je njihov proizvod najbolji i najjeftiniji. Tako je reklamna poruka štampana početkom 20. veka na srpskom, mađarskom i nemačkom jeziku glasila: Najbolji i najjeftiniji je novosadski „Paun“ sapun. Novinski oglas iz 1929. godine na nemačkom jeziku reklamira Albus sapun rečima: Blaga pena daje meku kožu. Borba za mesto na tržištu ogleda se i u poruci u kojoj stoji: Ne primajte drugi sapun ma koliko da ga hvale.
Poruku Tko oglašuje taj napreduje dobro su shvatili tadašnji proizvođači sapuna i vredno radili ne samo na usavršavanju već i na promociji i prodaji svojih prozvoda.
Veselinka Marković, muzejska savetnica, istoričarka